PfEiL: Predictors of Success in Teaching Profession
The longitudinal study "Predictors for Success in Teaching Profession" (German: Prädiktoren für Erfolg im Lehrerberuf, PfEiL) aims at identifying predictors of individual development of competencies and success in teaching profession. It analyses personal attributes, motivational orientation, experiencing profession related stress, and job performance in teacher-training and teaching profession.
Study
So far 918 subjects (m = 191, f = 499, not specified = 228) participated in this longitudinal study. Four measurements are being conducted over a period of time ranging from the first semester to 5 years after they successfully entered their teaching careers. Experiencing stress and coping (AVEM, Schaarschmidt & Fischer, 2006), academic grades, self-efficacy (SWE, Schwarzer & Jerusalem, 1999), job related interest, work and social commitment and other personal attributes are being measured repeatedly.
Publications
- Kufner, S. (2013): Diagnose und Prognose von Handlungskompetenz im Bereich adaptiven Lehrens bei Studierenden - Eine Videostudie.
- Schaarschmidt, U. & Fischer, A. (2006). Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster (AVEM). Manual (3. Aufl.). Frankfurt/M.: Hartcourt Test Services GmbH.
- Schwarzer, R. & Jerusalem, M. (2002). Selbstwirksamkeit und Motivationsprozesse in Bildungsinstitutionen. Beiheft zur Zeitschrift für Pädagogik, 44, 28–53.
Principal Investigator(s) at the University | Prof. Dr. Jutta Mägdefrau (Lehrstuhl für Erziehungswissenschaft mit Schwerpunkt empirische Lehr-/Lernforschung) |
---|---|
Project period | 01.10.2007 - 29.12.2023 |
Website | http://www.phil.uni-passau.de/erziehungswissenschaft/forschung/praediktoren-fuer-erfolg-im-lehrerberuf-pfeil/ |